SirAsad [official] Blog

You Will read Technical And Non-Technical Subjects

SirAsad [official] Blog

You Will read Technical And Non-Technical Subjects

طراحی سایت برای موبایل

جلسه اول آشنایی با WAP و WML -----


با سلام خدمت دوستان عزیز ,  تو این پست یه مطلب ویژه دارم که فکر نکنم که زیاد باش آشنا باشید و یا لااقل کم شنیدیدش.


البته این مخصوص WEB Designer هاست .


با گسترش اینترنت و اضافه شدن روزانه 100 ها سایت به آن ,  و تقاضای هر چه بیشتر شرکت ها برای تبلیغ کالا و یا خدمات خود در شبکه جهانی اینترنت ,  لازم دیده شد که کاربرا از هر جا بتونند به اینترنت وصل بشوند و از آن استفاده نمایند . برای این منظور پروتکل WAP  طراحی گردید .


WAP : Wireless Application Protocol


WAP ,  وپ یک پروتکل برنامه های بی سیم می باشد ,  به طور خلاصه وپ پروتکلی برای برنامه های تحت اینترنت هستند که میخوان روی دستگاههایی مانند گوشی اجرا بشوند .


اینم یک مقایسه بین Wap و WEB


برای نوشتن سایت های WAP ما احتیاج به یک زبان مثل HTML داریم ... اینجا هم ما WML رو داریم .

WML : Wireless Markup Language


اینم یک زبان اسکریپتی است و تقریبا لایت شده JavaScript است .


البته برای فهم WML پیشنهاد میشود ,  XML رو کمی بلد باشید .


به هر صفحه WML یک دک DECK گفته میشه .


یک نمونه از یک DECK WML :




"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml">




Hello World , By SirAsad!

خروجی کد بالا :
 ------ Card 1 ------    

Hello World , By SirAsad!
در اینجا میتونید از تمامی تگ های HTML استفاده کنید . البته بیاد داشته باشید ,  تمامی کد هاتون میان یک تگ Card باید بشه و نا محدود می تونید , CARD درست کنید .


یک مورد اساسی موند ,  اگه گفتین چی ؟ نمی دونین ؟ اها .... . اینا رو گفتیم ,  اما نگفتیم اینا رو کجا اجرا کنیم ؟

شما صفحه خود را درست کنید و با پسوند WML.* ذخیره کنید و بعد با یک WAP BROWSER Simulator صفحه خود را تست نمایید مثل Nokia Mobile Browser Simulator 4.0 . اگه پیدا نکردین ,  من خودم آپلود میکنم .

اگر خواستید ,  اجرای این رو روی IIS میگم و اصلا قاطی کردن کد WML رو با ASP و  PHP رو هم خواهم گفت .

فعلا واسه شروع کافیه ...

یاشیاسیز
نظرات 5 + ارسال نظر
نوید یکشنبه 10 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 12:59 ب.ظ

اطلاعات خوبی بود. میشه چند تا برنامه واسه طراحی صفحات اینترنت برای موبایل معرفی کنی؟
چند تا سئوال دیگه:
فرض که سایت واسه موبایل طراحی شد.
برای آپلودش چه کنیم؟ رو چه سرورس آپ میشه؟ لینوکس و ویندوز؟یا....
برای دسترسی به دامین چی؟wap.company.com
فقط کافیه یه ساب دومین به اسم وپ بگیریم؟ یا میتونیم تو سابدومینی غیر از این بگذاریم ؟
یا مثلا میشه هم یه سایت برای pc و یکی برای موبایل هر دو به یه اسم باشن ؟

خواهش میکنم ,
در مورد طراخی صفحات باید بگم می تونید از Notepad استفاده کنید اما برنامه هایی هم مثل WML Editor وجود داره .

در مورد سرور هم باید بگم که فرق نمی کنه سرور چی باشه , مثلا اگر ویندوز باشه , پس از IIS استفاده میکنه , پس فایل DLL رو برا IIS تعریف کنند , کافیه ...

و در آخر هم چون سرعت WAP پایینه , پس بهتره طراحی دو نوع باشه یکی برای http و یکی هم واسه موبایل .


موفق باشید

قاصدک شنبه 24 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 10:34 ق.ظ

با سلام. من تحقیقاتی در مورد wap برای پروژه دانشگاه کرده ام . الان استادم ازمن پیاده سازی یک نمونه سایت wapخواسته ;که باید روی اینترنت آن را آپلودکنم اما نمی دانم از کجا و چگونه شروع کنم . خواهش می کنم لطفا هم نحوه پیاده سازی و هم مراحل آپلود آن رامرحله به مرحله برایم شرح دهید. راستی این کار چقدر طول می کشه؟ من زمان کمی دارم.(حداکثر دو هفته)

SirAsad دوشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 10:41 ق.ظ

ببخشید که یکم پست تون رو دیدم .

استارت کار رو شما با ساخت صفحات تون یا همان DECK هاتون شروع کنید .

بعد ساخت آپلود رو بهش اشاره میکنم.

موفق باشید

قاصدک جمعه 6 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 03:07 ب.ظ

سلام .

ممنون.
توی wml امکان تغییر فونت و سایز و رنگ متن ها وجود دارد؟ چطوری؟
من از همین شبیه سازی که معرفی کردید استفاده می کنم اما با اینکه صفحه را با unicode ذخیره کردم کلمات فارسی رو بد مینویسه (بعضی ازحروف مثل ی را جدا می نویسه) و اصلا فونتی که نمایش میده بدریخته.چیکارش کنم؟

میشه صفحه رنگی داشته باشیم؟
با تشکر فراوان

قاصدک شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 09:39 ق.ظ

سلام مجدد

کار طراحی صفحاتم تموم شده حالا برای آپلود سایت چی کار کنم؟ (یه سایت خدماتی ساده با ۷ صفحه )
لطفا نحوه استفاده از پایگاه داده در سایت و همینطور استفاده از ایمیل در سایت را توضیح دهید.

باتشکر فراوان

آقا و یا خانم قاصدک این پستی شما در اون نظر میدید خیلی قدیمی است و من نمی تونم دقیقا نظرات شما رو چک بکنم .
در اول بلاگ یه پستی با عنوان پرسش و پاسخ میزنم که شما لطف کن و سوالات رو در اونجا مطرح کن .

با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد