SirAsad [official] Blog

You Will read Technical And Non-Technical Subjects

SirAsad [official] Blog

You Will read Technical And Non-Technical Subjects

آشنایی با وظایف مدیر دیتابیس - قسمت اول

Tags : مدیر دیتابیس - Databse - administrator - Sql server مدیریت oracle - پایگاه داده - امنیت - security -

به نظر شما یک مدیر دیتابیس (DBA) چه کار هایی را انجام می دهد؟ یا به طور خلاصه وظیفه یک DBA چیست ؟  اگر علاقمند هستید که مطالبی در این مورد بدانید پیشنهاد می کنم مطلب زیر را مطالعه نمایید.


قبلا گفته می شد که مدیر دیتابیس 3 وظیفه اساسی دارد: 1-حفاظت از داده 2- حفاظت از داده 3- حفاظت ازداده . درست است که یکی از کارهای مهم مدیر دیتابیس این مورد می باشد اما این همه کار او نیست و در زیر لیستی از کارهای او آمده است .


وظایف کلی و عمومی یک مدیر پایگاه داده



Installation, configuration, upgrade, and migration


اگر چه معمولا وظیفه نصب  سخت افزار و سیستم عامل بر عهده مدیران  سیستم (system administrators) می باشد ولی وظیفه نصب نرم افزار Database بر عهده مدیر دیتابیس می باشد. نصب نرم افزار مستلزم داشتن  آگاهی اولیه در مورد سخت افزار , برای ایجاد یک دیتابیس سرور کارآمد می باشد ,  که این آگاهی ها از طریق ارتباط با مدیر سیستم حاصل خواهد شد . DBA یا مدیر دیتابیس , نرم افزار دیتابیس را نصب می کند و سپس از میان گزینه های متعددی که در آنجا وجود دارد تعدادی را برای پیکربندی هدف خاصی انتخاب می کند. نسخه ها و ویرایش های زیادی از نرم افزارهای دیتابیس وجود دارد و این وظیفه مدیر دیتابیس می باشد که تصمیم  بگیرد که کدام مناسب تر است و آن را نصب نماید .  اگر قرار است که سرور جدیدی جایگزین سرور قبلی شود این وظیفه مدیر دیتابیس است که داده ها را از سرور قبلی به سرور جدید منتقل نماید.



* Backup and recovery


DBA ها مسئول گسترش و پیاده سازی طرح (Plan) پشتیبان گیری و Recovery و تست دوره ای دیتابیس هایی هستند که تحت مدیریت آنها می باشد.  با وجود اینکه در مراکز بزرگ , مدیران سیستم کار پشتیبان از سرور را انجام می دهند ولی با این حال DBA ها آخرین مسئولانی هستند که باید مطمئن شوند عمل Backup سرموقع و طبق زمانبدی انجام شده است و باید مطمئن شوند که  آیا فایل پشتیبان در برگیرنده تمام  فایل های مورد نیاز که در زمانی خرابی مورد نیاز برای Recovery است ,  می باشد . زمانی که خرابی رخ می دهد ,  DBA نیازمند این است که بداند چگونه باید از فایل های پشتیبان برای برگرداندن دیتابیس به حالت دایر به صورت سریع و بدون از دست دادن هیچ رکوردی در داخل دیتابیس است . چندین علت می تواند باعث خرابی و یا از کار افتادن دیتابیس شود ,  که DBA باید برای هر کدام از آنها طرح و نقشه ای داشته باشد .



* Database security


بدلیل اینکه دیتابیس مرکز ذخیره سازی داده ها می باشد ,  به همین دلیل هدف جالبی برای هکر ها و حتی بعضی از کارمند ها می باشد . DBA باید از مدل های مختلف امنیت استفاده شده در همان نرم افزار آگاهی داشته باشد و باید بداند که چگونه می  تواند به دسترسی ها به داده ها کنترل داشته باشد . سه پایه اصلی امنیت شامل : authentication (تنظیمات اکانت های  کاربران برای کنترل login کاربران به دیتابیس) authorization (دادن permissions به بخش های مختلف دیتابیس) و auditing (پیگیری کاربران برای اینکه چه کسی چه کاری در دیتابس انجام داد).



* Storage and capacity planning


اصلی ترین منظور و هدف از استفاده از دیتابیس , ذخیره سازی و بازیافت داده ها می باشد ,  پس برنامه ریزی و طرح ریزی در مورد اینکه چه میزان حافظه برای نگه داری داده ها نیاز است و کنترل دائم فضای موجود بر روی دیسک یکی از وظایف کلیدی DBA بشمار میرود. مشاهده رشد حجم دیتابیس بسیار مهم است زیرا DBA میتواند به مدیریت اطلاع دهد که در فکر افزایش ظرفیت سرور داده ها باشند.


* Performance monitoring and tuning


یک DBA موظف است که سرور داده رو به طور مرتب برای پیدا کردن bottleneck ها (قسمتی از سیستم هستند که باعث کندی پردازش می شوند) مونیتور بکند و باید درصدد رفع آنها باشد . Tuning سرور پایگاه داده در چندین مرحله انجام می شود . سخت افزار سرور و پیکربندی نرم افزار پایگاه داده درست است که عامل مهمی در این مورد می باشد ولی این فقط بخشی از این موارد است . مثلا انتخاب نوع Indexing در این مورد تاثیر گذار می باشد . یک DBA باید با ابزار های مونیتورینگ آشنا باشد که از هر کدام باید در کدام مرحله استفاده کند و بداند که چگونه باید سرور را Tune کند.

* Troubleshooting


زمانی که مشکلی در پایگاه داده به وجود می آید یک DBA باید به سرعت مشکل را پیدا کرده و بدون اینکه داده ای را از دست بدهد ,  مشکل را حل نماید.


ادامه دارد...


SirAsad  - TechBlog

نظرات 6 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:36 ق.ظ

سلام
ممنون از مقاله جالبتون. ممکنه قسمتهای دیگه رو هم برای استفاده قرار بدین.
ممنون

saeed شنبه 2 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 09:26 ب.ظ

سلام مرسی از مقاله ی آموزندتون لطف کنید ادامه ی مطلب را در وبلاگ بگذارید بازهم متشکر

Amsih شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 03:57 ب.ظ http://ashatech.ir

خیلی ممنون!

Amsih شنبه 31 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 03:57 ب.ظ http://ashatech.ir

راستی سلامــــــــــــــ

کریمی جمعه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 06:44 ب.ظ

با سلام
خیلی ممنون

Enayatullah دوشنبه 26 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 12:40 ب.ظ http://www.dsub.blogfa.com

سپاس از مقاله زیباتون، میشه ادامه دهید؟؟؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد