SirAsad [official] Blog

You Will read Technical And Non-Technical Subjects

SirAsad [official] Blog

You Will read Technical And Non-Technical Subjects

۱۵ مورد اساسی قبل از راه اندازی سایت

Tags : طراحی سایت ,  موارد طراحی ,  راه اندازی سایت ,  ASP.net ,  JavaScript , نکات طراحی سایت ,  نجوه طراحی حرفه ای سایت ,  آموزش ساخت سایت ,  Site Design

۱۵ مورد اساسی که باید قبل از راه اندازی سایت  بدانید:


Favicon


یک نشان با نام favicon در مسیر روت سایت خود قرار دهید . این نشان هم در بوک مارک های کاربر سایت شما و هم بر روی Tab و آدرس بار Browser کاربر قرار خواهد گرفت .



بعد از قرار دادن عکس در مسیر ,  کد زیر را در داخل   قرار دهید .
یا بدین صورت برای گوشی iPhone شرکت Apple :

Titles And Meta Data


عنوان صفحه شما یکی از المان های مهم SEO می باشد که توسط آن کاربر در هنگام Serach در موتور های جستجو مانند گوگل می فهمد که چه چیزی در صفحه سایت شما وجود دارد .

Meta description و keyword tags خیلی برای SEO مهم نیستند و تنها بعضی از موتور های جستجو برای توضیح لیتک مربوطه استفاده می کنند . مانند شکل زیر :

Description

Cross-Browser Checks


زمانی که فکر می کنید که طراحی شما بسیار عالی است ,  و در این حال یهو سایت رو در FireFox باز می کنید و مشاهده می کنید که همه چیز به هم ریخته است ,  چه حالی به شما دست می دهد ؟


این مطلب بسیار مهمی است که شما باید سایت خود بر روی Browser های معروف همچون

Internet Explorer 6, 7 and 8, Firefox 3, Safari 3, Chrome, Opera چک نمایید .



Proofread


همه چیز را بخوانید . اگر حتی قبلا خوانده اید ,  دوباره بخوانید ... از کس دیگری بخواهید که مطالب سایت را بخواند ... مطمئن باشید حتما مطلبی برای تغییر هست . ببینید می توانید از حجم مطالب بکاهید . متن های بزرگ را به پاراگراف های کوتاه بشکنید . عنوان مطلب را به تمام مطالب اضافه کنید ,  و از لیست ها استفاده کنید تا کاربر بتواند به راحتی مطالب را بررسی کند . همچنین استفاده از متن های داینامیک مانند جعبه هشدار فراموش نشود .


Writing for the web



Links


فرض نکنید که همه لینک ها کار می کنند ,  برروی همه آن ها کلیک کنید . ممکن است شما حتی فراموش کرده باشید که برای ارجاعان خارجی سایت “http://” گذاشته باشید . مطمئن شوید که هنگام کلیک برروی لوگوی سایت ,  به صفحه خانه و یا صفحه اصلی میروید.



زیر لینک ها از UnderLine استفاده نکنید ,  به خصوص اگر لینک داخل متن باشد ,  زیرا که باعث گیج شدن کاربر می شود .



W3C Link Checker


Functionality Check


همه چیز را از اول تا آخر چک نمایید . اگر فرم ارتباط دارید ,  خودتان آن را پر نمایید و ارسال نمایید و ببینید که چه چیزی میآید . از دیگران بخواهید که سایت را چک نمایند ,  نه تنها از اعضای خانواده و یا دوستان ,  بلکه از اعضای صنف مربوط به موضوع سایت . عقب بشینید و ببینید که کاربران با سایت چگونه کار می کنند ؟ مسائل رایج برای چک کردن : فرم های ارتباط و تماس ,  توابع جستجو , سبد خرید و ورود به سیستم و عضویت در سیستم می باشد .



Graceful Degradation


سایت شما باید با بتواند با جاوااسکریپت خاموش کار نمایید . بسیاری از کاربران جاوا اسکریپت بروزر خود را خاموش می نمایند ,  پس سایت شما باید آماده این مسئله باشد . فرم های خود در حالت Server-Side و یا Ajax تست نمایید.


Validation


شما باید سعی کنید که سایت 100% معتبر و صحیح داشته باشید .  شما با مطالعه لینک زیر به دلایل این مطلب خواهید رسید:




RSS Link


اگر سایت شما بخش بلاگ یا بخش اخبار روز  دارد باید حتما منبع تغذیه RSS داشته باشد که کاربران بتوانند عضو آن شوند . کاربران باید بتوانند به راحتی لینک منبع RSS را پیدا کنند : معمولا عرف بدین گونه است که آیکن کوچک RSS را بر روی آدرس قرار میدهند :



کد زیر برای قرار دادن آیکن RSS در آدرس بار است ,  که این کد باید در داخل تگ Head قرار گیرد:


title="Site or RSS title" href="link-to-feed" />



Analytics



نصب ابزارهای تجزیه و تحلیل برای اندازه گیری آمار ها برای مشاهده نحوه عملکرد سایت و فهمیدن نحوه دستیابی به موفقیت مهم می باشد . پیگیری بازدید های روزانه ,  مشاهده صفحه ها به صورت ماهانه و آمار های بروزر ها داده های خوبی برای پیگری می باشد . Google Analytics ابزار رایگان و محبوبی بین سایت داران می باشد . ابزار های دیگری مانند Clicky, Kissmetrics  Mint و StatCounter وجود دارد.



Analytics


Sitemap



فایل sitemap.xml را به شاخه اصلی سایت خود اضافه کنید و اجازه دهید که موتور های جستجو بزرگ بتوانند سایت شما شاخص بندی نمایند . این فایل نقطه شروع برای تمام صفحات برای استفاده خزنده ها است .XML-Sitemaps به صورت اتوماتیک فایل sitemap.xml را برای شما ایجاد میکند . بعد از ساخت فایل ,  فایل مربوطه را به شاخه اصلی سایت خود آپلود نمایید . بعد آن مسیری مانند مسیر زیر باید داشته باشید :


www.mydomain.com/sitemap.xml


اگر از WordPress استفاده میکنید   Google XML Sitemaps plug-in   را نصب کنید ,  که این به صورت اتوماتیک نقشه شما در هنگام فرستادن پست جدید آپدیت می کند . همچنین سایت خود را به  Google Webmaster Tools  اضافه کنید . این به گوگل می گوید که شما در سایت خود نقشه سایت دارید , و این ابزار آمار ها و گزارشات سودمندی را در مورد چگونگی و زمان آخرین شاخص بندی سایت به شما ارائه میدهد .



Defensive Design


رایجترین المان طراحی سایت های تدافعی صفحه ۴۰۴ می باشد . اگر کاربر صفحه ای را درخواست کند که وجود ندارد ,  صفحه 404 شما نمایش داده خواهد شد . این حالت ممکن است به خاطر دلایل زیادی اتفاق بیفتد مثلا ارجاعات به خارج از سایت که آن صفحه در آن سایت وجود ندارد . کاربران خود را با فراهم کردن صفحه 404 سودمندی  که آن ها را در صورت بروز مشکلاتی مانند این به صفحه اصلی و یا هر صفحه مورد نظر هدایت کنید . 



تکنیگ دیگر طراحی سایت های تدافعی ,  اعتبار سنجی مقادیر وارد شده فرم ها می باشد . سعی کنید مقادیر غیر معمول در داخل فیلد های فرم وارد کنید ( مانند : کاراکترهای خیلی زیاد,  به جای عدد از حروف استفاده کنید ) و مطمئن شوید که اگر پیغام خطایی در آنجا وجود دارد ,  کاربر توانسته است با دریافت بازخورد آن خطا را برطرف نماید .


Optimize



شما می خواهید که سایت خود را از نظر کارایی بهینه پیکربندی کنید . شما باید این کار را به عنوان پایه و اساس بعد از راه اندازی سایت انجام دهید ,  اما شما می توانید مراحل ساده ای را در زمان راه اندازی انجام دهید . کم کردن HTTP requests ,  استفاده از CSS در هر جایی که ممکن است ,  بهینه ساخت عکس ها و شکل ها برای WEB ,  فشرده ساختن فایل JavaScript و CSS و امثال الهم که همه آنها می توانند در زمینه بارگذاری سریع سایت و استفاده کم از منابع سرور به شما کمک نمایند .


گذشته از این,  این مسئله وابسته به موتور های انتشار مطلبی که از آن ها استفاده می کنید نیز است .   مثلا اگر شما از WordPress استفاده می کنید بهتر است مقاله  useful caching techniques to speed up the performance.    را مطالعه نمایید .



Best practices for speeding up your website



Back Up



اگر سایت شما دارای پایگاه داده می باشد شما نیازمند یک استراتژی پشتیبان گیری می باشید .  از قدیم گفتند پیشگیری بهتر از معالجه می باشد .  پیشنهاد می شود در یک برنامه خاص زمانی از پایگاه داده پشتیبان گرفته شود .




Print Style Sheet



اگر کاربری بخواهد صفحه ای از سایت شما را پرینت بگیرد ,  این امکان وجود دارد که او بخواهد فقط از بخش مطلب اصلی پرینت بگیرد و نه از بخش المان های دیگر مانند منو ها . این ایده خوبی است که یک  print-specific style sheet ساخته شود . همچنین ,  مطمئنا المان های CSS مانند floats در هنگام چاپ ظاهر نمی شوند .


برای قراردان یک استایل ویژه CSS که کامپیوتر در هنگام چاپ از آن استفاده کند ,  تکه کد زیر را در داخل تگ قرار دهید :



href="print.css" media="print"/>



منبع : SMASHING

ترجمه : توسط SiR ASAD

نظرات 1 + ارسال نظر
فرنوش دوشنبه 24 فروردین‌ماه سال 1388 ساعت 02:40 ب.ظ http://www.ehsasat.com

سلام .فرنوش هستم از وبسایت احساسات دات کام ! اگه عزیزی رو دارین که می خواین صداتونو به گوشش برسونید بیاید سایت ما . در ضمن می تونید به گمشده هاتون از سایت ما پیام بدین . برای وبلاگتون هم ابزار های جدید و بی همتا آماده کردیم . قربان شما - فرنوش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد