SirAsad [official] Blog

You Will read Technical And Non-Technical Subjects

SirAsad [official] Blog

You Will read Technical And Non-Technical Subjects

سینمای ایران در یک نگاه

با سلام


[ در کلام نخست ,  این مقاله نظرو دردودل شخصی اینجانب است و هیچ گونه قصد و غرض سیاسی و یا مسائل امسال الهم را دنبال نمی نماید ]



سینمای ایران در چند سال اخیر دچار یک نوع روان پریشی شده است که این به رمق تلاش تهیه کنندگان عزیز مان است که فقط به فکر جیب و منافع خودشان هستند .


سینمای ایران در این سال های اخیر فقط تلاش دارد که فرهنگ فساد و ابتذال گرایی را بین جوانان ترویج نماید به طوری که اگر شما به گیشه های سینما سر زده باشید رو پوستر های فیلم های مختلف حتما عکس دختر هایی که فقط 600 هزار تومن پول آرایششون است رو خواهید دید و عکس پسر ها که موها شون حتما به سمت بالا و روی گردنشون یک زنجیر طلا و ... را خواهید دید.


تشریح اهداف و موضوعات ارایه شده در سینما ها :


1- ترویج فرهنگ فمینیستی :

[در تعداد زیادی از تولیدات سینمایی سال های اخیر ،با نمایش ظلم و خشونت مردان نسبت به زنان، تشویق به اعتراض مخالفت و مقابله زنان با خشونت‌‏های مردان و زیرپا نهادن فرهنگ و سنت می‌‏شود ] برگرفته از سایت اکنون


2- ترویج رفتارهای ضد ارزشی و ضد اخلاقی اعم از ابتذال کلامی ، ابتذال تصویری ، بی‌‏حجابی


3- ترویج فرهنگ بی بند و باری و فرنگ سوسول بازی و ژیگول بازی


4. ترویج عشق‌‏های شهوانی و نگاه‌‏های آلوده در روابط و دوستی‌‏های خلاف شرع زن و مرد نامحرم.بیش از 80 درصدفیلم‌‏های تولیدی به ترویج عشق‌‏های نشات گرفته از نگاه‌‏های آلوده و هوس‌‏پرورانه‌‏ای پرداخته‌‏اند. 


عشق‌‏های مثلثی: مادر و دختری در عشق با خواستگاری دختر رقابت می‌‏کنند و نهایتا مادر 42 ساله ، خواستگار 20 ساله دختر خود را تصاحب می‌‏کند. در فیلمی دیگر خواستگار و عاشق اسبق مادر ، عاشق دختر می‌‏شود. عشق زنان شوهردار به مردان بیگانه و عشق مردان همسردار به زنان دیگر ، عشق چند مرد به یک زن و یا بالعکس و...

[برگرفته از سایت اکنون]


5- استفاده ابزاری از زن به خاطر جلب بیننده


6- ترویج و تبلیغ فرهنگ های غربی ,  چه در لباس پوشیدن و چه در غذا ,  مثلا در اکثر فیلم ها مشاهده میشود که پیتزا به عنوان نهار یا شام خورده می شود .


7- اشایه فرهنگ احترام نگذاشتن به بزرگ تر ها مخصوصا پدر و مادر . مثلا فیلم هایی در این مورد فراوان است که دختر یا پسر به حرف بزرگتر ها گوش فرا نمی دهند و خود سر عمل می کنند .


8- بی محتوایی و تکراری بودن فیلم نامه ها . من خودم به شخصه اگه اول فیلم ایرانی رو ببینم می تونم آخرش رو حدس بزنم .


9- تبلیغ و بوت کردن بازیگران سینما . مثلا در فیلم توفیق اج.باری ,  محمد رضا گلزار داره اونجا خدایی میکنه من اولش که فیلم رو دیدم فکر کردم تهیه کننده و کارگردان خودشه ,  چون داشت بد جور از خودش تعریف میکرد .


اینجا یه پارانتز باز کنم در مورد بی استعداد ترین بازیگر ایران ,  محمد رضا گل .زار ( بازیگر یعنی اینکه بتونه نقش های متفاوت با عناوین متفاوت بازی کنه ,  ولی ما این آقا رو تو تمام فیلماش یه جور با یه تیپ دیدم ,  البته فقط با لباس های متفاوت . میخام یه مقایسه انجام بدم ,  البته من به خاطر این مقایسه از اهالی سینما معذرت میخام ,  شما Johny Depp رو نظر بگیرد ,  این شخص تو فیلم Sweeny Todd نقش یه آرایشگر رو داره که به دنبال انتقام است ,  تو این فیلم جانی اصلا یه بار نخندیده و کلا جدی و عصبانیه و کلا یه تیپه عالی ,  ولی تو فیلم Pirates of caribbean یه تیپه متفاوت داره که همش شاده و... .)


10 - ایراد بعدی این است که کارگردانان و نویسندگان ما برای موفقیت دارند از فیلم های هندی و در بعضی مواقع فیلم های هالیوودی کپی میکنند .


مثال :  فیلم آژانس شیشه ای کپی برابر اصل فیلم Dog day Afternoon با بازی AL Pacino است . فیلم آتش بس اقتباس گرفته از فیلم MR and Mrs Smith با بازی Brad pitt , Angelina jolie است .


12 - ایراد اساسی دیگه هم اینه که ژانر ترس اصلا تو سینمای ما وجود نداره ,  البته یه چند تا کار انجام شد مثل خوابگاه دختران ولی البته بیشتر واسه ژانر کمدی بهتر بودند .


اگر یه جمع بندی بکنیم می فهمیم که مهمترین آسیب این مسائلی که گفتم میشه اینطوری دسته بندی کرد :

1- قهر کردن و دوری مردم از سینما ها

2- پایین بودن فرهنگ مردم در ضمینه سینما

3- روی آورن مردم به سمت فیلم های هالیوودی و بالیوودی

4- آسیب جدی به فرهنگ عمومی جامعه چه از نظر پوششی و چه از نظر رفتاری

5-تشویق مردم به روی آوردن به فرهنگ بیگانه

6- کساد بودن گیشه های سینماها

و ...


امید به روزی یه فیلم خودمون تو سینما 100 میلیون دلار بفروشه .


یاشیاسیز


نظرات 1 + ارسال نظر
محمود بجانی دوشنبه 25 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 10:57 ق.ظ

جناب صفری بحث سینما را خوندم واقعا جالب بود البته شاید به خاطر این تعریف می کنم که خیلی نزدیک به نظر خود من در مورد سینما بود باور کنید مردم ما از بیکاری فیلم ایرانی تماشا می کنند و یک نکته جالب اینکه همون اول گفته بودید این بود که جامعه ما دراه خیز برمیداره به سمت بی بند و باری . این مرحله را اروپا رد کرده و پشت سر گذاشته ولی اکنون جامعه ما که سینما هم آینه ای برای نمایاندن آن است داره به سمت تجربه اروپا و غرب پیش می ره . و مسولان سیاستگذار مملکت هم با دیدن آمارهای غیرواقعی از جامعه سر در برف کرده اند و دل خوشند که هر سال عزاداریها بهتر از سال قبل می شود !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد